söndag 22 juli 2012

Jag jobbar med elefanter

Nu är det officiellt. Jag har sagt det högt, och det betyder liksom att det är sant. En obestridlig sanning.


Jag avskyr mitt jobb.


Utan att gå för djupt in på mitt tillfälliga yrke, så vill jag ändå illustrera hur jag numera bedriver dagarna. De bedrivs monotont. Helt enkelt. Mycket. Monotont.


Jag och Isdrottningen hade ett samtal för inte allt för längesen. Sena kvällar med tedrickande och jäsande i hennes soffa inbjuder till sådant. Samtal. Vi studsar mellan det mesta, och hamnade en kort stund på detta med jobb. Isdrottningens extrajobb är nämligen inte heller världens mest stimulerande sysselsättning. Vilket kräver åtgärder. Kreativa sådana. Helt enkelt olika sätt att bedriva tiden på. En klassiker är naturligtvis att nynna på "denna ringen den skall vandra" i oändlighet, med undantaget att ordet "ringen" byts ut mot något ord som passar in på den egna arbetsuppgiften. Denna taktik har fungerat riktigt bra, kunde både jag och Isdrottningen intyga. Dock är vi lite tävlingsinriktade av naturen. Vi ville ha ett enklare måttsystem för att ta reda på vems jobb som egentligen krävde minst engagemang och mental närvaro.


Så. Vi började räkna elefanter. Naturligtvis.

"En elefant balanserade 
på en liten liten spindeltråd
Det tyckte han var så intressant 
så han gick och hämtade en annan elefant"


Typiskt bra evighetsvisa. Inte ens det faktum att det borde bli jävligt trångt på den där spindeltråden efter ett tag verkar avskräcka elefanterna. De knatar gladeligen på, och hämtar fler och fler artfränder. Vad som är ännu bättre är att man får något drömskt och smått efterblivet uttryck i ansiktet. När man börjar komma upp i fler än tjugo elefanter har man retarderat fullständigt rent intelligensmässigt. Helt perfekt, med andra ord. 


Naturligtvis krävdes det lite riktlinjer för att vi skulle kunna jämföra elefantsamlandet på ett rättvist sätt. De två grundreglerna vi satte upp var:


#1 Efter en rast måste elefantsamlandet börja om från 0. Man får alltså inte spara elefanter över lunchrasten.


#2 Däremot får man behålla elefanterna om man under ett sammanhängande arbetspass måste prata med en arbetskollega, kommunicera verbalt på annat sätt, eller under en kortare tid ägna sig åt något som kräver någon som helst mental närvaro.


Sedan började vi samla på dem. Elefanterna. Uppenbarligen har de massvis med vänner, för de har inga problem med att hitta fler elefanter att bjuda med på tråden. Mitt rekord är 194. 

Nästa veckas mål är att knäcka 200-elefants-gränsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar